Lidt om banecykling

Skrevet af Gregers

Vi er et par få stykker i klubben der kører på cykelbanen i Ballerup. Mest om vinteren men der er åbent hele året.

Når man er ny, kommer man primært til at køre på holdet for urutinerede ryttere. Det har ikke noget at gøre med hvor hurtigt man kan køre, men det tager tid at lære at køre ordentligt på de skrå brædder. I modsætning til på landevejen, er der noget meget faste regler for hvordan man kører mht. overhalinger og hvor på banen man må være. Samtidigt er disciplinen for at orientere sig inden man skifter position, betydeligt højere. Alt dette skal læres og det gør man blandt ligestillede. Når man har kørt et år på begynderholdet, vil man typisk flytte sig til det rutinerede hold.

Er man over 30år gammel er man veteran på cykelbanen. Men der er ingen niveau-opdeling. Motionister og de der kører om DM træner samlet, så man kan rende ind i nogle grimme øretæver – især når træningsaftenen slutter af med et scratch-løb. Det er ofte 5 minutter + 10 omgange, alle mod alle og første mand over stregen vinder.

En typisk veteranaften foregår således:
Opvarmning i en lille halv time. I princippet er den individuel men man ender som regel i 2-3 grupper med hvert sit tempo.
Derefter køres der intervaller med 4-8 mand i hver gruppe. De korte er på 16 omgange (á 250 meter) og de lange på 30 omgange – i foråret dog tit på 40. I princippet starter man ud på 80% og skruer langsomt op. Ofte taber man en mand eller to mod slutningen. I Jylland kører man en variant hvor der er fri spurt på den sidste omgang – det gør vi også i Ballerup når træneren ikke der 🙂
Man når som regel 4 ture på en aften og så et løb til sidst. Ofte sidder man bagefter og køler af og får adrenalinen ned med en øl eller sodavand som betales med en flad femmer.

Enkelte af de ovennævnte ture kan erstattes af:
Man kører på en række oppe på den blå linie (se evt på video hvordan stregerne ligger på banen) med lidt over 30km/t – det er ren hygge når man kører på bane. Hver omgang kører forreste mand ned på sort streg og indhenter feltet så hurtigt som muligt og kører op som bagerste mand på blå streg. Kan evt. køres i to-mandhold og med 2-4 forceringer pr. blok.

Decideret sprint, forfølgelsesløb og starttræning kører vi meget sjældent, da der ikke kan være mange på banen ad gangen. Selv om banecykling er en lille sport, så er kapaciteten alligevel en meget begrænsende faktor.
I vinterhalvåret er der tit fri træning en eftermiddag om ugen og de dage hvor der kun dukker 6-8 mand op, kan man være heldig at der er stemning for at “lege”

Jeg har skudt et par videoer fra sådan en fredelig eftermiddag.
Den første er fra noget af opvarmingen.
Første del med ca. 35km/t på blå streg og langs barrieren. Hastigheden “i dykket” er godt 50km/t. De to afstikkere til højre, er for at bremse så det passer med at koble på de tre andre.

Næste video er et standart interval på 20 omgange – lidt kedelig fra ende til anden men:
Rolig samling på folk og derefter i gang.
4:15 min inde er der en overhaling
7 min inde en mere
8 min et par rodede overhalinger

På den sidste video sker der ikke alverden andet end at alt fra start til slut er med.
30 omgange med “jysk” spurt til sidst – i øvrigt med et særdeles passende udfald, hvis jeg selv skal sige det 🙂

Umiddelbart ser det temmeligt ensformigt ud.
Intervallerne lyder heller til at rumme de store variationer.
Alligevel er det særdeles underholdende og intens træning og tiden flyver af sted. Godt hjulpet af at pauserne mellem intervallerne er lige så lange som selve intervallerne, så der er masser af tid til at knævre til sådan en træning.

Link til cykelbanen hvor der også kan læses praktisk info hvis du overvejer at køre banecykling.