Nye medlemmer

Overvejer du en cykelklub?

Hvis du melder dig ind i en cykelklub er du næsten garanteret dejlige træningstimer med masser af motivation og hyggeligt samvær. Uden at prale, vil vi påstå at Hørsholm Cykel Motion er en af de cykelklubber det er lettest at komme godt ind i.

For at melde dig ind i klubben skal du udfylde indmeldelsesformularen og overføre indmelselsesgebyret til klubbens bankkonto. For yderligere oplysninger kan du kontakte klubbens formand, se kontakt.

Når du melder dig ind i klubben koster det første gang 1.100 kroner, som dækker medlemskab for resten af året, medlemskab af DCU-Motion samt en trøje og et par bukser, som du forventes at køre i sammen med os andre. Derefter er det årlige kontingent p.t. 500 kroner. Kontingentet dækker frem til førstkommende 1/4. Klubbens kontonummer i Danske Bank er reg 1551 konto 16845388.

Hvad kan Hørsholm Cykel Motion tilbyde?

Først og fremmest motion i hyggelige rammer. Vi er flest “voksne” medlemmer, både mænd og damer; en del er over 60år, men vi har også nogle stykker under 30. Børn og unge under 18 år, henviser vi til omkringliggende cykelklubber,

Fællestræningen er altid med start og slut ved Surina Cykler – tiderne kan man se på aktivitetskalenderen på forsiden.

Sommer og vinter kører vi på racercykler men hvis der er stemning for det, køres også på MTB om vinteren. Vinteren byder også på klubaftener med spændende emner og mulighed for snak og hygge.

cykel stilistisk

Selv om vi ikke kører ræs, arrangerer klubben et forårsløb for at markere sæsonstart og afslutter sommeren med et klubmesterskab. Du kan se om arrangementer under Aktiviteter på forsiden. Ved flere af de større motionsløb er der flere af klubbens medlemmer der følges ad og evt. arrangerer noget samkørsel og overnatning. Klubben refunderer 200kr. per løb – max 2 løb per medlem, mod forevisning af kvittering og selvfølgelig under forudsætning af, at du kører i klubbens tøj.

Alle starter kl. 9.00 søndag morgen fra Surina – nye medlemmer kan møde op og køre med os et par gange inden de melder sig ind – HUSK HJELM.

Lidt gode råd inden du møder op til den første fællestræning.

For at sikre en god tur er der nogle ting som hurtigt bliver vaner men som man måske ikke tænker på af sig selv i starten.

  • Der skal hjelm på hovedet. Har du ikke hjelm på, kan du ikke deltage i fællestræningen.
  • Cyklen skal være velsmurt og velfungerende. Klubkørsel med knirkekæde og f. eks. bremser der ikke duer, er ikke sagen.
  • Dækkene skal være godt pumpede. Dels ruller cyklen bedre og dels mindskes risikoen for punkteringer – check dem for småsten og fjern dem inden du kører hjemmefra. Om du har indlæg i eller ej er op til dig selv – men mange af os kører med indlæg.
  • Medbring altid reserveslange(r), dækjern og pumpe. Ved punkteringer plejer vi der kører med indlæg at putte det i lommen og først montere det igen når vi kommer hjem for ikke at bruge unødig tid i vejsiden.
  • En mobiltelefon i tilfælde at mekanisk havari, er også en rar ting og også lidt penge.
  • Sørg for at have spist et solidt måltid et par timer inden træning, så der er energi til rådighed. Hvad der fungerer for dig ved du sikkert bedst, men mysli og havregrød er altid gode bud. Hvidt brød (f. eks. toastbrød) med marmelade er ikke godt, da det er hurtig brugt energi som ikke holder til det sidste af turen.
  • Hav vand eller energidrik med i drikkedunkene.
  • Lidt mad i trøjelommen er også godt. Bananer, små energibarer eller gel. Husk at emballagen skal tilbage i trøjelommen og IKKE kastes i naturen. Bananskrællen kan man godt smide fra sig når bare man er uden for bebygget område.
  • Husk at være opmærksom. Når man ligger på hjul er udsynet begrænset og derfor giver man tegn når man har nogen liggende bagved – det kan være om huller i vejen, grus. o. lign. De der ligger bagerst skal så forsøge at holde øje med biler og andre bagfra og hvis forholdende byder det at advare dem foran ved at råbe ”bagfra” – det kommer ret hurtigt i praksis og ingen forventer at du mestrer det hele i starten. Men vær klar over at fæle fejl bliver påtalt – det er også det du lærer af.
  • Hold din bane. Kører du alene betyder det ikke så meget hvis du slingrer, men i gruppen er det meget anstrengende at køre sammen med folk der slingrer og skifter hastighed konstant for slet ikke at tale om at det øger risikoen for styrt markant. Køres to og to i sving må man naturligvis ikke skære hjørnet af og tage pladsen fra sidemanden.
  • Pludselige opbremsninger og retningsskift er FORBUDT. Når vi krydser en vej vil de forreste enten råbe ”se op” hvilket betyder at der bremses eller ”fri” hvilket BURDE betyde at er ikke er tværgående trafik. Det kan man nu ikke være sikker på, så se selv efter inden du krydser vejen. Punkterer du eller har andet uheld råber du ”defekt” og husker det med ikke pludseligt at bremse eller trække ind i rabatten.
  • Generelt skal man se frem og ikke kun på hjulet foran.

Selv om der i princippet er flere tegn og anråb i omløb er det disse vi i praksis bruger i hverdagen. Ingen forventer at du kan dem når du møder op de første gange men man lærer dem hurtigt.

Anråb:

  • ”SE OP” – typisk inden en vej skal passeres eller anden forhindring mødes hvor der skal bremses. Ligger du i front og opdager denne forhindring skal der råbes inden nedbremsning stille påbegyndes.
  • ”BAGFRA” når vi kører to og to og dette kan genere bagfra kommende råbes dette og vi forsøger at trække ind på én række. Hvis de der ligger i front sætter farten kortvarigt op vil det lette dannelsen af huller som de yderste kan finde ind i.
  • ”FORFRA” typisk ved kørsel på smal vej eller cykelsti hvor vi fylder lidt rigeligt og møder langsommere medtrafikanter.
  • ”GRUS/GLAS/ELLER ANDET” der kræver ekstra opmærksomhed. Der kan evt. peges ned i jorden til side forhindringen findes. Ved jernbaneskinner eller jernplader (vejarbejde) plejer man at “feje” med en vandret hånd.
  • ”FRI” når man skal passere en vej er det god latin at råbe ”FRI” så de der ligger bagved ikke behøver at standse helt op. Dog skal man selvfølgelig ikke blindt stole på dette og selv se sig for inden man kører ud.
  • ”DEFEKT” ved punktering og lign. Husk at man hverken klodser bremsen eller sigter direkte efter rabatten men giver de andre i gruppen tid til at man finder derind.

Håndtegn: (håndtegn gentages for de som ligger bagved dig selv)

  • Arm rækkes til højre eller venstre inden der drejes.
  • Der peges mod jorden og der tegnes en cirkel: hul i vejen el. lign.
  • Højre arm bag hoften og der viftes mod venstre eller der klappes to gange på hoftens højre side: forhindring til højre, vejindsnævring, parkeret bil, fodgænger, cyklist m.m.
  • Venstre arm bag hoften og der viftes mod højre: forhindring til venstre f. eks. vejindsnævring.
  • Arm vifter fremad eller et vip med albuen: man vil gerne overhales (til den side der viftes)
  • Ydermere kan du opleve at en anden lægger en hånd på din skulder hvis vedkommende vil se sig tilbage. Dette lille trick gør at man slingrer mindre imens. Et andet trick er at lægge sin egen hånd på låret i den side man vender sig eller man kan lægge hånden bagom sadlen.